The Charm The Fury, hét Amsterdamse begrip in de internationale metalscene, is terug! Sinds maart heeft de band een nieuw album uit: hard, strak en catchy as hell. En omdat we in Het Bolwerk best wel van een moppie metal houden hebben we deze fantastische band geboekt op zaterdag 23 december. Beter kan je kerstvakantie niet beginnen!

De band staat bekend om brute, meeslepende gitaarriffs en een charmante frontvrouw, die ook op de nieuwe tracks eens te meer duidelijk maakt dat vrouwen en metal een uitstekende combinatie zijn. Haar zang gaat van melodisch en intiem naar schreeuwen vanuit het diepst van de ziel. De muziek is hard, duister, veelzijdig en overweldigend. Op festivals als Lowlands, Graspop Metal Meeting, FortaRock, Download Festival en Groezrock maakte The Charm The Fury al indruk. Naast deze imponerende lijst festivals is de band ook support geweest voor rockgrootheden als KoRn, Papa Roach, Marilyn Manson en Slipknot.

The Charm The Fury tekende onlangs bij ’s werelds grootste rocklabel Nuclear Blast en kwam dit voorjaar met een langspeler waarvoor ze een nieuwe sound hebben ontwikkeld, die rockliefhebbers over gehele linie zal aanspreken. Met invloeden als Pantera, Korn en Slipknot is de band een andere richting ingeslagen waarbij stadionmeezingers moeiteloos ondersteund worden door de meedogenloze gitaarsound waar de band al jaren furore mee maakt.

Dit is niet voor niets een van de beste Nederlandse metalacts, zo blijkt ook uit onderstaande recensies van het optreden van The Charm The Fury op Pinkpop 2017. Dus mis het niet als ze in Sneek komen spelen! Tickets zijn nu te koop.

3voor12
Pinkpop 2017: De grote doorbraak van The Charm The Fury
Mister Pinkpop Jan Smeets zei het zelf al: dromen over Pinkrock in plaats van Pinkpop. Het zal hem dan ook deugd doen dat hét hoogtepunt op de eerste pinksterdag een onvervalste metalband is en ook nog opgetrokken uit de Amsterdamse bodem. Want het was The Charm The Fury die de Brightland stage toepasselijk genoeg in lichterlaaie zette, wall of death incluis.

NRC
The Charm The Fury uit Amsterdam, de enige echt harde metalact op Pinkpop, zweepte het publiek keer op keer tot circle pits – een loeistrak visitekaartje.

De Telegraaf
Hier heerste een uur lang op volumestand 11 de Amsterdamse metalband The Charm The Fury, met de uitdagende zangeres Caroline Westendorp voorop. Die had een aardig staaltje volksmennerij in petto, werd snel duidelijk. En of ze nu om een moshpit vroeg of een circepit : ze kreeg het en dus werd ook dit optreden een van die fijne eentweetjes tussen artiest en publiek waar je juist op festivals op hoopt.

OOR
We belanden in de Brightlands bij The Charm The Fury. En daar is het een slagveld van John Coffey-achtige proporties. Caroline Westendorp en haar vier man sterke stroomwals laten geen spaan heel van de concurrentie. En de vloer. En het tentzeil. En de speakers die we na een halfuurtje vervaarlijk horen kraken (dat kunnen trouwens ook onze trommelvliezen zijn geweest). De campagne voor The sick, Dumb and Happy wordt in ieder geval in Landgraaf bekroond met een ziedend optreden voor een bijna volle tent, die de paar lege hoeken achterin compenseert met driehonderd procent gekte op de vloer. Vooral tussen de uitbarstingen door komt de bandnaam duidelijk naar voren : de jonge Amsterdammers genieten zichtbaar, tonen zicht dankbaar en sympathiek. Ronduit charmant zelfs, als je van strenge meesteressen houdt. ‘CIRCLE PIT, CIRCLE PIT’! Wat een krijs, wat een stem, wat een orkaan van een show. Pinkpop laat zich gewillig nemen en The Charm The Fury weet er wel raad mee : de zweep erover. Au!

Support: The Royal

The Royal mixt het beste van verschillende subgenres binnen de metal. Het resultaat mag gerust uniek en verfrissend worden genoemd. De band uit Eindhoven werd in 2012 opgericht door vijf ambitieuze mannen die in staat bleken om zeer krachtige, melodieuze metalcorenummers op tafel te leggen. Dat jaar hadden ze gelijk al een EP klaar: ‘Origins’. De eerste single ‘Blind Eye’ verscheen even later.

In 2014 volgde debuutalbum ‘Dreamcatchers’, dat in eigen beheer werd uitgegeven. The Royal bracht de plaat op een groot aantal plekken in binnen- en buitenland live ten gehore, onder andere als support voor Architects en Breakdown Of Sanity. In maart van dit jaar verscheen ‘Seven’, de eerste plaat bij een label (Long Branch Records) met daarop nummers als Wildmind, Counterculture en Feeding Wolves.